Huh? Wat bedoelt u?

Gepubliceerd op: 5 september 2023 16:35

Geletterd zijn is niet vanzelfsprekend. Van 8 t/m 14 september is de Week van Lezen en Schrijven. Tijdens deze week vragen we aandacht voor laaggeletterdheid en laaggecijferdheid.

De omvang van deze problematiek is groot. Ook in de gemeente Dalfsen. Wist je dat 1.087 van onze mede-inwoners tussen de 16 en 65 jaar laaggeletterd zijn? Het kan zomaar je buurman of buurvrouw zijn of die aardige klant die wekelijks langskomt.

Elkaar niet begrijpen, dat signaleren we meestal wel. Maar, ben je je ervan bewust dat het vaak geen onwil van de ander is om je te begrijpen? En kun je daar dan ook begrip voor tonen? Mensen doorverwijzen? Vaak is er schaamte, voelen mensen zich alleen en is het lastig om hulp te vragen. Het Taalpunt helpt mensen verder op weg. Dat weet ook Gerda Boesenkool.

Gerda is net 60 jaar en woont in Lemelerveld. Ze borduurt graag, is Taalambassadeur en heeft moeite met lezen en schrijven. Ze kan het wel, maar het gaat niet vanzelfsprekend. ‘Het lezen kost moeite en na een aantal bladzijden weet ik niet meer zo goed wat ik gelezen heb.’ En als ze berichtjes typt of schrijft, dan schrijft ze de woorden zoals ze die uitspreekt. ‘Leestekens en dubbele letters vergeet ik vaak, en het lukt mij niet om in hele zinnen te schrijven. Dan is het lastig om mijn boodschap over te laten komen.’

Gerda heeft sinds een aantal jaren contact met taalvrijwilliger Gerdien. Ze heeft haar ontmoet via het Taalpunt bij de Bibliotheek. Wekelijks spreken zij af om samen te lezen en te schrijven. ‘Het lukt mij nu om samen met Gerdien post en teksten wel te begrijpen. Ook het schrijven gaat beter. Ze geeft mij tips. Samen hebben we bijvoorbeeld mijn boodschappenlijstje op de computer gemaakt. Ik kan zelf lezen wat ik schrijf maar een ander niet. Als ik een keer zelf mijn boodschappen niet kan halen, geef ik dat getypte briefje mee. En dan krijg ik toch wat ik nodig heb.’

Taalambassadeur

Als Taalambassadeur leest Gerda teksten van websites en folders en geeft feedback op woorden die zij niet begrijpt en op zinnen die lastig leesbaar zijn. Maar ook als het goed geschreven is. Organisaties kunnen daardoor hun communicatie beter afstemmen op alle mensen. Sabine Sijbom, Taalpuntcoördinator: ‘Vorig jaar hebben we onze Taalambassadeurs een training aangeboden. Wat is je verhaal, waar ligt je kracht. En welke rol past daarbij. We zijn heel blij met de ambassadeurs. Door hun verhaal te vertellen en te laten zien waar ze tegenaan lopen, komt er meer begrip en herkenning.’

Er is veel schaamte. Ook ik bedacht smoesjes. Om niet te laten merken dat ik niet begreep wat er stond

Week van lezen en schrijven

Verschillende organisaties proberen de maatschappij bewust te maken van de omvang van de problematiek rond laaggeletterdheid en laaggecijferdheid. In de week van lezen en schrijven, 8 t/m 14 september, vragen we er extra aandacht voor. ‘Het aantal volwassenen dat moeite heeft met taal, rekenen of omgaan met de computer is hoog. De gevolgen zijn groot,’ vertelt Sabine. ‘Deze mensen hebben een negatief zelfbeeld, hebben vaker problemen met hun gezondheid of inkomen en kunnen moeilijker deelnemen aan sociale activiteiten. Ze denken ook vaak dat ze de enige zijn. Dit taboe wil ik graag doorbreken en het bewustzijn van de omgeving vergroten. Zodat zij kunnen signaleren én hen bijvoorbeeld kunnen wijzen op het Taalpunt. Tijdens deze week ga ik de gemeente in met mijn ‘Rad van Fortuin’. We gaan een open gesprek aan en mensen kunnen uiteraard een prijsje winnen. Ook door het jaar heen organiseren we activiteiten om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Zo treffen we samen met de gemeente voorbereidingen van een campagne ‘Huh, wat bedoelt u?’ voor later dit jaar. Met een meldpunt onbegrijpelijke zaken gaan we in gesprek met inwoners. Waar lopen ze tegenaan? Iedereen heeft wel eens een situatie van ‘Huh, wat bedoelt u?’ Wanneer en in welke situatie was dat? Dat kan zijn t.a.v. de communicatie maar kan ook een situatie in dienstverlening zijn. Dit koppelen we terug aan organisaties.

Gea: ‘Vroeger wilde ik graag kleuterjuf worden. Dat zat er helaas niet in. Wel wilde ik altijd verder leren. Via Landstede volgde ik taallessen en daarna ben ik naar het Taalpunt gegaan. Ik las erover in de krant. Ik hoop dat er ook nu mensen zijn die naar de bibliotheek komen voor het Taalpunt. Er is vaak schaamte. Ook ik bedacht smoesjes. Om niet te laten merken dat ik niet begreep wat er stond. Of omdat ik niet wist hoe ik een formulier moest invullen. Het is fijn om mensen te ontmoeten die het zien, het erkennen en mij op weg helpen. Begrip is voor mij belangrijk. Mensen kunnen dan met mij meedenken, naast mij staan. Dat vind ik bij het Taalpunt. Hulp waardoor ik dingen zelf kan doen.’

Wees welkom bij het Taalpunt

Het Taalpunt is er voor al je vragen over lezen, schrijven, rekenen of omgaan met de computer. Wil je weten of het Taalpunt jou verder kan helpen? Of vind je het belangrijk dat iedereen kan mee doen in onze maatschappij? En wil je je daarvoor inzetten? Kom dan naar de bibliotheek bij het spreekuur van het Taalpunt! Het is gratis. Op maandag, dinsdag en donderdag van 10-12 uur is Sabine aanwezig in de bibliotheek. Je mag ook Sabine bellen via 06-33834681 of mailen naar: taalpunt@bibliotheekdalfsen.nl.